NL
Bel ons
Menu Sluit

Informatieverstrekking

Huisartsenpraktijk Randwijck geeft geen medische gegevens van u aan derden, tenzij het gaat om (para)medische behandelaars en de informatieverstrekking kennelijk in uw belang is. Aan niet medici (advocaten, werkgevers etc) wordt geen informatie verstrekt, ook niet op uw verzoek. Wel kunt u altijd een uitdraai uit (een deel van uw dossier) vragen en die ter beschikking stellen aan de personen die u in wilt lichten over uw medische situatie. Hiermee samenhangend verschaft de huisartsenpraktijk ook
geen verklaringen ten behoeve van reisannuleringen, gemiste examens, werkverzuim,
sportschool enzovoort. Dit komt voort uit een gedragsregel voor artsen opgesteld door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Geneeskunst (Weigeringsbrief KNMG). Als iemand u om een verklaring van uw huisarts vraagt, kunt u naar deze gedragsregel verwijzen.

U hebt als patiënt recht op begrijpelijke voorlichting over uw gezondheidsproblemen en eventuele behandelingen. Wij doen ons best die te geven. Indien u dingen niet begrijpt, laat het ons dan s.v.p. weten.

Ouders hebben in principe het recht geïnformeerd te worden over de gezondheidstoestand van hun kind(eren) . Dit geldt tot de leeftijd van 12 jaar. Kinderen boven de 12 jaar moeten het zelf goed vinden dat er informatie aan de ouders gegeven wordt. Wanneer ouders gescheiden zijn en zij beiden het wettelijk gezag over hun kind(-eren) hebben, hebben zij in principe beiden recht op informatie over zaken die de gezondheid van hun kind(eren) betreft. De huisartsenpraktijk Randwijck acht het de verantwoordelijkheid van de ouder die het kind bij het bezoek aan de praktijk begeleid om de andere ouder te informeren.

Informatie (dossier-)beveiliging

Huisartsenpraktijk Randwijck heeft de volgende maatregelen genomen om zo zorgvuldig mogelijk met patiëntgegevens om te gaan. Alle medewerkers die patiëntgegevens verwerken of anderszins kennis nemen van patiëntgegevens zijn gehouden aan geheimhouding.

  • Patiëntgegevens worden niet langer bewaard dan nodig; medische gegevens worden in beginsel vijftien jaren bewaard, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is om verantwoorde zorg te kunnen leveren.
  • Alleen bevoegden hebben toegang tot de (digitale) gegevensbestanden van de praktijk. Om die reden zijn computers voorzien van een wachtwoord. Bevoegd zijn alle huisartsen (eventueel in opleiding), praktijkassistentes en praktijkondersteuners. In verband met de waarneming hebben alle huisartsen (i.o) toegang tot de gegevens van alle patienten die in MCR staan ingeschreven. De assistentes en praktijkondersteuners werken voor alle huisartsen.
  • Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een veilig netwerk waarmee medische gegevens tussen behandelaars in dezelfde regio uitgewisseld kunnen worden. Zodra dit gerealiseerd is , kunt u ervoor kiezen voor deze eventuele uitwisseling toestemming te geven. Uw gegevens worden ook dan nog alleen ingezien wanneer uw medische toestand dat noodzakelijk maakt. Indien deze toestemming niet
    gegeven is, vindt deze uitwisseling niet plaats. Voor het eind van het jaar geven wij u op deze website meer informatie over dit onderwerp.

Informatie (dossier-)beheer

De patiënt heeft recht op inzage in alle gegevens die over hem zijn verzameld en verwerkt. Omdat medische gegevens voor een niet medicus soms moeilijk te begrijpen zijn, vindt inzage in het medisch dossier bij voorkeur in aanwezigheid van uw huisarts plaats. Deze kan dan toelichting geven bij onduidelijkheid. U kunt hiervoor desgewenst een speciale afspraak maken.

Wanneer de patiënt na inzage in de gegevens een afschrift van de over hem of haar verzamelde en verwerkte gegevens verlangt, kan dit door de praktijk verstrekt worden. Hiervoor wordt een vergoeding gevraagd van 15 eurocent per bladzijde. Bij ophalen van de kopieën moet een geldig legitimatiebewijs overlegd worden.

De patiënt kan verzoeken om aanvulling en/of correctie van de verzamelde en verwerkte gegevens, voor zover deze feitelijk onvolledig en/of onjuist zijn.

U kunt verzoeken om verwijdering of beperkt gebruik van de verzamelde en verwerkte gegevens. Wij vragen u dit verzoek met uw huisarts te bespreken.

Recht op inzage of afschrift en verzoeken om aanvulling, correctie, beperkt gebruik of
verwijdering kunnen door de praktijk worden geweigerd voor zover dit noodzakelijk is ter bescherming van een aanmerkelijk belang van een ander (waaronder de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van die ander) en/of in geval bewaring op grond van een (wettelijk) voorschrift vereist is.

Daar waar de patiënt zichzelf niet kan vertegenwoordigen, treedt de wettelijke vertegenwoordiger in zijn of haar plaats. Dit geldt in ieder geval voor kinderen tot 12 jaar. Kinderen tussen de 12 en 16 jaar oud moeten zelf toestemming geven voor inzage in het dossier door (een van) de ouders. Dit op grond van wettelijke regelgeving.

Wanneer u zich bij een andere huisarts in laat schrijven, kunt u uw eigen dossier en dat van uw kinderen tot 12 jaar op halen op de praktijk na het maken van een afspraak daarvoor. Dossiers van volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar kunnen alleen door een ander opgehaald worden als daar schriftelijk toestemming voor gegeven is. Dit op grond van wettelijke regelgeving.

Nota Bene: In uitzonderlijke situaties kan van bovenstaande regels afgeweken worden wanneer dat noodzakelijk gevonden wordt om mogelijke schade aan een patiënt of betrokkene te vermijden.

Bovenstaande informatie is landelijk opgesteld door de LHV conform de privacywet.


Contact
Inloggen patiëntenportaal
Choose language
Nederlands Nederlands
English (UK) English (UK)