NL
Bel ons
Menu Sluit

Klachtenregeling

U heeft een klacht over de huisartsenzorg. Wat kan u doen? Samen lossen we het op.

1. Bespreek uw klacht met uw huisarts

Heeft u een klacht? Bespreek dit dan eerst met uw huisarts. Dit kan ook gaan over bijvoorbeeld een doktersassistent(e) en kan te maken hebben met uw behandeling, de bejegening of bijvoorbeeld de telefonische bereikbaarheid.

Als uw huisarts niet weet dat u ontevreden bent, kan hij of zij uw klacht ook niet proberen op te lossen. Maak daarom een afspraak om uw klacht te bespreken. Komt u er samen niet uit, dan kunt u de volgende stappen volgen.

2. De klachtenfunctionaris komt tot een oplossing

U kunt uw klacht voorleggen aan onze interne klachtenfunctionaris. De persoon zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen, en helpt u en de huisarts de klacht samen op te lossen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

U kunt contact opnemen door het digitale klachtenformulier in te vullen. De klachtenfunctionaris neemt daarna contact met u op om uw klacht te bespreken.

3. De externe klachtenfunctionaris van DOKH

Komen we er ondanks de interne bemiddeling niet uit, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de externe klachtenfunctionaris van DOKh, een onafhankelijke, landelijk erkende klachten- en geschilleninstantie. Deze functionaris werkt hetzelfde als de interne functionaris, maar is niet verbonden aan onze praktijk.

Het uitgangspunt is altijd om door bemiddeling tussen u en de huisarts een oplossing te vinden.

Komt u er ook met de externe functionaris niet uit, dan kan uw klacht een geschil worden.

4. De geschillencommissie komt met een bindend oordeel

Alleen als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris echt niet uitkomt, kunt u een bindende uitspraak vragen. Dit kan bijvoorbeeld om te beoordelen of uw klacht terecht is, om advies aan de huisarts te geven ter voorkoming van herhaling, of om een schadevergoeding te vragen.

U kunt uw klacht dan indienen bij de Geschillencommissie Huisartsenzorg, een onafhankelijke commissie bestaande uit een voorzitter (jurist), leden namens patiënten en leden namens huisartsen, bijgestaan door een ambtelijk secretaris. De uitspraak van deze commissie is bindend.

Let op: u kunt alleen een geschil indienen als u eerst geprobeerd heeft om het probleem op te lossen via de klachtenfunctionaris.


Contact
Inloggen patiëntenportaal
Choose language
Nederlands Nederlands
English (UK) English (UK)